Szukaj na tym blogu

czwartek, 23 stycznia 2020

Zimowy odpoczynek w górach




Po raz kolejny podczas ferii zimowych wybraliśmy się do Szklarskiej Poręby. To miasto jest największym ośrodkiem sportów zimowych w polskich Sudetach. Można tu uprawiać zarówno narciarstwo zjazdowe, jak i biegowe. W Szklarskiej Porębie Jakuszycach śnieg najczęściej utrzymuje się do późnej wiosny, ale w tym roku nie wiadomo czy tak będzie. Od lat w pierwszy weekend marca na Polanie Jakuszyckiej rozgrywana jest znana wśród miłośników narciarstwa biegowego, największa tego typu masowa impreza w Polsce – Bieg Piastów. W Jakuszycach jest około 100 km tras biegowych o różnym stopniu trudności. Trasą najczęściej uczęszczaną przez zwolenników narciarstwa biegowego w wersji spacerowej jest trasa do schroniska Orle. 







Można tu odpocząć w ciszy, podziwiać krajobrazy, które zmieniają się w zależności od oświetlenia i pory dnia, posłuchać szumu licznych potoków płynących wśród granitowych skał.





Historia Szklarskiej Poręby związana jest ściśle z rozwojem hutnictwa szkła, z poszukiwaniami szlachetnych kamieni i kruszców. 
Pod koniec XIII w. tereny dzisiejszej Szklarskiej Poręby zostały kupione przez zakon Joannitów z Cieplic w celu poszukiwania złota i szlachetnych kamieni. W połowie XIV w. powstała pierwsza huta szkła. Późniejszym właścicielem terenów oraz inicjatorem powstania kolejnych hut była rodzina Schaffgotschów, której majątek obejmował obszar gór i przedgórza. W tym czasie Karkonosze były penetrowane przez poszukiwaczy skarbów ziemi, przybyłych tu z zachodniej Europy zwanych Walończykami. Ślady po ich obecności pozostałe do dnia dzisiejszego to sztolnie, wyrobiska, szyby a także tajemne znaki ryte na skałach, które świadczą również o bogactwie mineralnym tych terenów. Historię hutnictwa szkła można poznać w Szklarskiej Porębie w Leśnej Hucie, prowadzonej przez Henryka Łubkowskiego, gdzie na oczach widzów wykonuje się ręcznie formowane szkła barwione w masie oraz w czeskim Harrahovie, gdzie mieści się udostępniona do zwiedzania huta szkła „Novosad i syn Harrachov” z unikatowym zabytkowym urządzeniem do szlifowania szkła napędzana przez przekładnie i turbiny wodne, a także Muzeum Szkła, gdzie można podziwiać misternie zdobione naczynia sprzed ponad stu lat. Harrahov to również kompleks skoczni narciarskich, z największą mamucią.




Wśród zielonych lasów, w dolinie rzeki Kamienna, na zboczach Karkonoszy i Gór Izerskich rozciąga się magiczny ogród historii, tradycji, wierzeń, magii i natury. Jego niekoronowanym władcą jest Duch Gór zwany: Karkonoszem,Liczyrzepą i Rzepiórem. Jest on czasem bezlitosny i okrutny, czasem łaskawy i opiekuńczy; pilnie strzeże podziemnych skarbów i troskliwie opiekuje się żywymi stworzeniami mieszkającymi w granicach jego królestwa. Prawdopodobnie tak stary jak same góry.
W centrum miasta, na Skwerze Radiowej Trójki, stoi metalowa postać Ducha Gór autorstwa Grzegorza "Siwego" Pawłowskiego. Ponad 3 metrowa figura została w całości wykonana z metalu techniką  znaną tylko autorowi rzeźby. To najstarszy wizerunek Ducha Gór  pochodzący z 1561 roku autorstwa  niemieckiego kartografa Martin Helwiga.


Nad miastem góruje Szrenica (1362 m npm), gdzie są trasy dla zwolenników narciarstwa zjazdowego. Niestety, w tym roku pokrywa śnieżna na Szrenicy była niewielka.




 Od połowy XIX wieku zaczęła się rozwijać turystyka, a Szklarska Poręba stała się znaną miejscowością uzdrowiskową. Z końca XIX wieku pochodzi budynek, w którym mieści się Muzeum Mineralogiczne. Jest tu wiele starych budynków, coraz więcej z nich wymaga remontu.









Budynek dworca kolejowego Szklarska Poręba Górna jest również zabytkiem. Otwarto go w 1902 roku. Z tej stacji odjeżdżają pociągi do Jeleniej Góry i Wrocławia oraz do Liberca w Czechach przez Harrachov. Obecnie trwa remont budynku dworcowego.




Na koniec Szklarska Poręba w świątecznej odsłonie. 



Mam nadzieję, że moja długa opowieść nie zanudziła Was, tylko zachęciła do odwiedzenia tej pięknej miejscowości. W swojej relacji wykorzystałam informacje z Wikipedii.
Pozdrawiam, Lusi.

14 komentarzy:

  1. Jestem zmarzluchem ale fajnie było przypomnieć sobie Szklarska Porębę. Dziękuję za chwilkę wspomnień o spacerach pod gwiazdami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że z przyjemnością przypominasz sobie Szklarską Porębę. I tak pięknie napisałaś o spacerach pod gwiazdami :))) Serdeczności dla Ciebie, moja imienniczko :)

      Usuń
  2. Byłam w tej miejscowości i zrobiła na mnie pozytywne wrażenie.
    Rozumiem, że wypoczęliście :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, Agatko że już tu byłaś i jesteś zadowolona z pobytu. Oczywiście, że wypoczęliśmy, bo mieliśmy to co bardzo lubimy - ruch na świeżym powietrzu, ciekawe widoki i czas na ich utrwalanie za pomocą aparatu fotograficznego. Pozdrowienia dla Ciebie :)

      Usuń
  3. Droga Lusi!
    Jestem pełna podziwu i uznania dla Twoich narciarskich umiejętności. Mówię to jako ogromny tchórz, bo nie ma takiej siły, ani nikt nie ma takiej mocy sprawczej, abym dała się namówić na założenie nart, dlatego masz mój wielki SZACUNEK.
    Domyślam się, że to był dla Was udany wypoczynek, bo i słonka i śniegu nie zabrakło.
    Nigdy nie byłam w Szklarskiej Porębie, dlatego dziękuję Lusi za ciekawą opowieść i śliczne kadry.
    Gorąco pozdrawiam i życzę Ci pięknego weekendu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wypoczęliśmy, bo było i słońce i śnieg, i czas na utrwalanie w obiektywie tego, co warte zapamiętania.
      Anitko, dziękuję Ci za podziw i uznanie dla moich narciarskich umiejętności, ale biegówki zajmują mnie od niedawna i moje umiejętności są ciągle dość mizerne. Zawsze lubiłam spacery, a w nartach biegowych przyjemnie można właśnie spacerować po śniegu i ja właśnie wykorzystuję narty do spacerowania :) Mój mąż od dawna biega na nartach i on w którymś momencie zachęcił mnie żebym spróbowała i spodobało mi się. Natomiast nigdy bym nie założyła nart zjazdowych, bo jestem tchórzem przy stromych zboczach.
      Cieszę się, że spodobała Ci się moja opowieść, a Szklarską Porębę warto zobaczyć nie tylko zimą. Tobie Anitko również życzę udanego weekendu :)))

      Usuń
  4. O moje Karkonosze :)) ładnie uchwyciłaś i cieszę się, że się podobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja w Szklarskiej byłam 43lata temu😂😂😂i pamiętam jak tam bylo pieknie 😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko, skoro byłaś już tyle lat temu, to może czas na powtórkę? :)))

      Usuń
  6. Wow, uwielbiam polskie gory zima :)))

    OdpowiedzUsuń
  7. Lusi, pięknie zarekomendowałaś Szklarska Porębę! Gratuluję górskiego odpoczynku i pięknej relacji!!!
    Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alinko za odwiedziny i miłe słowa :)))

      Usuń