Szukaj na tym blogu

niedziela, 28 maja 2023

majówka na Dolnym Śląsku - część 2: miejskie klimaty

 Tak jak obiecałam, dalszy ciąg delacji z majówki dotyczy miejskich klimatów. Trochę zdjęć z Lądka Zdroju pokazywałam w poście z zimowego wyjazdu, ale teraz jeszcze trochę innych ujęć.





W Lądku jest taki most prowadzący donikąd...






Przy rynku są kamieniczki z XVIII i XIX stulecia. Ta pierwsza z lewej to dom Michała Klahra (Starszego). Obecnie mieści się tam galeria muzealna jego imienia oraz Kawiarnia Artystyczna.






Za Ratuszem wznosi się barokowa kolumna wotywna Trójcy Świętej dłuta 
Michała Klahra.



W centrum Lądka można zobaczyć taką ruinę. To kościół ewangelicki pod wezwaniem Salwatora (Zbawiciela), który zbudowano w 1846 roku. Jego rozbudowę wspierała finansowo Marianna Orańska. Po wojnie w wyniku wymiany ludności kościół przez wiele lat był nieużytkowany. 8 kwietnia 1999 roku kościół spłonął. W 2017 roku został sprzedany, ale dotychczas nie widać, żeby cokolwiek się tam działo...


Park w uzdrowisku za dnia jest miejscem, gdzie spaceruje wielu kuracjuszy i turystów. Wybraliśmy się tam wieczorem, mając nadzieję że będzie pięknie podświetlony, ale okazało się że światła były jedynie w kawiarni, gdzie odbywał się koncert.

Za to pięknie podświetlone jest sanatorium "Adam".





Kolejne miasto, jakie odwiedziliśmy to Bystrzyca Kłodzka. Miasto w pełni zachowało średniowieczny układ urbanistyczny, który należy do jednych z najciekawszych zespołów na Dolnym Śląsku. Miasto leży nad Nysą Kłodzką oraz jej dopływu Bystrzycą Łomnicką. Ze względu na usytuowanie miasta na wysokim brzegu jego zabudowa ukształtowała się tarasowo, tworząc niepowtarzalną panoramę. Wiele uliczek i zaułków łączących okolice rynku z dolinami obu rzek zbudowano w postaci stromych przejść, wiodących często po kamiennych stopniach.



fragment murów obronnych z XIV wieku z Bramą Wodną


gotycki kościół pod wezwaniem św. Michała Archanioła z końca XIII wieku (kilkakrotnie przebudowywany). Kościół parafialny wybudowano w najwyższym punkcie miasta, a nie w pobliżu rynku - zgodnie z tradycją





W Bystrzycy  na rynku jest kolumna wotywna Trójcy Świętej z 1736 roku. A wokół rynku renesansowe i barokowe kamienice.




Na Małym Rynku znajduje się kamienny pręgierz z 1556 roku.










W pobliżu mostu znajduje się posąg św. Jana Nepomucena z 1704 roku.






Dworzec kolejowy




Myślę, że warto wyruszyć w okolice Kotliny Kłodzkiej i pochodzić po górach, zwiedzić okoliczne miasteczka i poznać ich często zawiłą historię... Ja w każdym razie Was do tego zachęcam :)
Lusi


18 komentarzy:

  1. Droga Lusi, piekna relacja i zdjęcia. Zachęciłaś mnie do odwiedzenia Kotliny Kłodzkiej. Nie mam pojęcia kiedy to jednak nastąpi. Z wielką przyjemnością poznam tamtejsze miasteczka bo mają bardzo dużo do zaoferowania. Wiele z nich posiada kolumny morowe, pomniki Nepomucka, interesujące świątynie, to wszystko co mnie bardzo interesuje.
    Przesyłam moc serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, zdaję sobie sprawę że mamy bardzo wiele wspólnych zainteresowań i podobne miejsca nas fascynują. Pokazujesz tyle wspaniałych miejsc, dlatego cieszy mnie fakt, że udało mi się zachęcić Cię do odwiedzin miejsc, których jeszcze nie widziałaś. A ja na pewno jeszcze nieraz zagoszczę na Dolnym Śląsku. Pozdrawiam Cię w ten piękny majowy poniedziałek :)))

      Usuń
  2. Super fotorelacja, Lusi. Ja chociaż mieszkam w pobliżu, nie zwiedziłam nigdy dokładnie tych rejonów, jakoś się nie składało. Widzę, że czas wielki to naprawić, bo wiele ciekawych rzeczy pokazałaś, które zachęcają do odwiedzenia tych miejsc. Serdeczności przesyłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Iwonko! Często tak się składa, że jeździmy daleko, a omijamy to, co mamy w pobliżu. Ja też nie odwiedziłam jeszcze wszystkich ciekawych miejsc, które są blisko mnie. A Dolny Śląsk tak bardzo mnie fascynuje, że póki mogę, chcę tam jeździć jak najczęściej. Uściski dla Ciebie :)))

      Usuń
  3. Nieco zaniedbane, ale bardzo urokliwe miasta. Byłam w Lądku i Bystrzycy bardzo dawno temu i to dość "przelotnie", Twoja relacja zachęciła mnie do zaplanowania wyprawy w te strony. Chętnie bym pozaglądała do tych różnych zakamarków i pospacerowała po parku zdrojowym :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Małgosiu - są to urokliwe miejsca i warto się tam wybrać. A w zakamarkach jest często najciekawiej ;)

      Usuń
  4. Bardzo lubię odwiedzać Kotlinę Kłodzką. Lądek-zdrój pamiętam i rzeczywiście był taki, jak na twoich zdjęciach. Natomiast Bystrzycr Klodzką znam tylko z okien samochodu, a szkoda, chyba czas to nadrobić.
    Dziękuję za ten post i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Celu, masz rację - warto odwiedzić Bystrzycę Kłodzką. Bo chociaż jak wiele miasteczek na Dolnym Śląsku, jest trochę zniszczona i zaniedbana, to jest to klimatyczne miejsce. Serdeczności dla Ciebie :)))

      Usuń
  5. Udana wyprawa na Dolny Śląsk , klimatyczne fotografie.Chyba muszę się tam wybrać. Serdecznie pozfrawiam😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje fotografie zachęcają do odwiedzin tych ciekawych miejsc... Uściski i pozdrowienia przesyłam :)))

      Usuń
  6. Z przyjemnością obejrzałam ten zakątek Dolnego Śląska, byłam w tych rejonach jeszcze za czasów szkolnych, jak widać dawno temu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu - nie można być wszędzie... Ja z przyjemnością oglądam miejsca, które Ty pokazujesz, bo w Twoich okolicach nie bywam za często. Ślę dużo serdeczności dla Ciebie :)))

      Usuń
  7. Te cudowne, stare drzwi mnie urzekły...
    Piękna wycieczka z cyklu: Dolny Śląsk, który ja też kocham...
    Ściskam Lusi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polinko, mnie one też urzekły dlatego im cyknęłam zdjęcie :)))

      Usuń
  8. Lusi, z prawdziwą przyjemnością zwiedziłam z Tobą te piękne tereny. Świetna fotorelacja, super zdjęcia, ciekawe zakątki. Prawdziwa przyjemność z wirtualnego spaceru :))
    Pozdrawiam najserdeczniej, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agness, dziękuję za Twoje pochwały. Cieszę się że spodobały Ci się te zakątki, które ja z przyjemnością odwiedziłam i sfotografowałam. Bardzo lubię takie klimatyczne miejsca. Serdeczności ślę :)))

      Usuń