Szukaj na tym blogu

piątek, 2 czerwca 2023

majowy ogród w tonacji niebiesko-biało-fioletowej

 Mój ukochany miesiąc maj, który zawsze zachwyca świeżą wspaniałą zielenią, czaruje mnóstwem kwiatów, barw, odcieni... 

I choć jestem pod wrażeniem piękna azalii i różaneczników, które mają swój kwiatowy spektakl właśnie w maju, to moje serce skradły niepozorne, skromne, malutkie, ale śliczne niezapominajki i konwalie. Zresztą konwalie zakwitają najczęściej na moje urodziny, więc bukiecik konwalii zawsze jest urodzinową dekoracją. Maj od zawsze dla mnie pachnie bzem i konwaliami. I to one właśnie będą bohaterami dzisiejszego posta.



Niezapominajki mam w ogrodzie od dawna i rozsiewają się niemal w każdym miejscu ogrodu. Nawet na trawniku pojawiły się w odcieniu różowym...

Dzień Polskiej Niezapominajki obchodzony od 2002 roku w dniu 15 maja to pomysł nieżyjącego już redaktora programu I Polskiego Radia Andrzeja Zalewskiego pomysłodawcy audycji Ekoradio.

W dosłownym tłumaczeniu niezapominajka to z języka greckiego "mysie uszko" (mys-mysz i us-uszko). Kwiat ten najczęściej kojarzy nam się z sielskimi widokami z dzieciństwa. Dawniej była też nazywana niezabudką. Należy do roślin ogórecznikowatych, łatwych w uprawie. Dlatego spotkać ją można na wielu kontynentach.

Najczęściej spotykamy niezapominajki w kolorze niebieskim, ale są też białe i różowe.

O niezapominajkach pisała m.in. Maria Konopnicka: Niezapominajki to są kwiatki z bajki, rosną nad potokiem..."





Konwalia lubi miejsca zacienione, rośnie w lasach i ogrodach. Zachwyca pięknymi białymi dzwoneczkami i zapachem.








Mam w ogrodzie biały, zwykły bez, niewiadomej odmiany, który roztacza wspaniały zapach. Jest jeszcze bez odmiany sensation, który nie pachnie, ale czaruje swoim wyglądem.








I na koniec zdjęcie samicy kosa, która w dziobie niesie smakołyki dla swoich dzieci.



Pozdrawiam w słoneczny czerwcowy dzień i życzę Wam miłego weekendu 

Lusi :)))




12 komentarzy:

  1. Cudne ogrodowe widoczki <3 Niezapominajki uwielbiam, miałam w 3 kolorach, niestety różowe wyginęły, pozostały tylko błękitne i białe. One tak pięknie rozsiewają się po całym ogrodzie, tworząc wspaniałe tło dla innych roślin i dodając koloru :) Konwalie w tym roku wyrwałam, rozrosły się jak szalone, zagłuszając inne rośliny, zostawiłam niewielkie tylko kępki, które jak znam ich ekspansywną naturę, zaraz znów zrobią się kępiskami :)))
    Pozdrawiam najserdeczniej, Agness :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, a ja właśnie przed chwilą byłam u Ciebie i podziwiałam Twoje piękne majowe bukieciki :) Moje konwalie jeszcze na razie nie rozrosły się nadmiernie, poza tym rosną w takim miejscu, że nie przeszkadzają zbytnio innym roślinom. Uściski dla Ciebie :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczne kwiaty i piękna fotografia pani kosowej😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie stwierdziłam że pani kosowa pięknie "pozuje do zdjęcia" :)

      Usuń
  4. Zgadzam się w 100%, że maj to właśnie miesiąc tych pięknych pachnidełek. Uwielbiam zapach zarówno bzu, jak i konwalii... szkoda tylko, że tak krótko można się nimi cieszyć :) Piękne zdjęcia i optymistyczny, radosny, majowy wpis, dziękuję Lusi za tę kolorową podróż po majowych pięknościach. Uściski serdeczne Ci przesyłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bzy rzeczywiście są bardzo krótkotrwałe, ale konwalie nawet dość długo cieszą pachnącymi dzwoneczkami... Ja z kolei dziękuję Ci Iwonko za tyle miłych słów :) Dużo serdeczności dla Ciebie :)))

      Usuń
  5. Piękne fotografie i piękne kwiaty rosną w Twoim ogrodzie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam niezapominajki, bzy ... i zapach majowego ogrodu. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo - mam podobnie. Maj jest moim najbardziej ukochanym miesiącem z jego kwiatami, zapachami i niesamowitą zielenią. Uściski dla Ciebie :)))

      Usuń
  7. Lusi, tak trafnie napisałaś i ujmująco sfotografowałaś delikatne niezapominajki i subtelne konwalie. Nienachalne piękno tych kwiatów, tak powszechnych, tak zwyczajnych zasługuje na dostrzeżenie, bo i urok ich jest tak ulotny i krótkotrwały...
    Pozdrawiam ciepło i życzę Ci miłego, udanego tygodnia!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anitko, świetnie wyczułaś moje intencje! Wśród wielu innych bardziej okazałych kwiatów te właśnie delikatne i zwyczajne tez zasługują na uwagę. Serdecznie pozdrawiam :)))

      Usuń