Szukaj na tym blogu

piątek, 21 lipca 2023

to i owo na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej

Jakaś niechęć komputerowa (w sensie do pisania) mnie ogarnęła ostatnio... Jednak w końcu się mobilizuję i chcę Wam pokazać miejsca na Jurze, które zwiedziliśmy w jeden z czerwcowych dni.

Zabytkowy kościół św. Mikołaja w Skale to świątynia pierwotnie w gotycka, a obecnie późnobarokowa. Obok kościoła znajduje się  drewniana dzwonnica w konstrukcji słupowej.

W murowane ogrodzenie został wkomponowany amonit.

Kolejne miejsce, gdzie się zatrzymaliśmy to Pałac w Minodze. Podziwialiśmy Bramę Północną - pozostałość renesansowego dworu obronnego. Jest to jedyna zachowana brama z pięciu dawniej istniejących.

Ten budynek to też fragment dawnych zabudowań, a obok niego rosną  piękne okazałe kasztanowce.

A tu pałac

W Ściborzycach na terenie Wyżyny Miechowskiej znajduje się źródło Jordan. Trochę trudne do znalezienia - musieliśmy pytać mieszkańców o drogę, bo nie ma do niego żadnych drogowskazów i w końcu maszerowaliśmy tam miedzą wśród pól.

Jego cechą charakterystyczną jest rzadko spotykany kolor wody seledynowo-turkusowy. Na sekundę wypływa tu około 20-30 litrów wody, zasilając przepływającą w pobliżu rzekę Dłubnię. Na dnie źródła można obserwować charakterystyczne pulsowanie drobnego mułku. Pomimo że źródło jest głębokie na około 3 metry, dzięki krystalicznie czystej, przejrzystej wodzie można obserwować efektowny wypływ wody. Źródło nie zamarza, a temperatura wody nigdy nie przekracza 10 stopni. Woda z tego źródła uchodziła kiedyś za leczniczą, szczególnie w chorobach oczu.

Z daleka było widać klasztor, więc zatrzymaliśmy się w Ibramowicach i podziwialiśmy klasztor norbertanek. Jest to jeden z najstarszych polskich klasztorów żeńskich. Kościół klasztorny jest sanktuarium Męki Pańskiej.

Niedaleko klasztoru jest taka oryginalna kapliczka.

W kilku miejscach przy drodze musieliśmy się zatrzymać, żeby podziwiać i fotografować piękne maki, chabry i koniczynę...

W powrotnej drodze tuż przed Olkuszem w miejscowości Braciejówka dostrzegliśmy kolejną ciekawostkę - staw z figurą Jezusa porośnięty białymi i różowymi liliami wodnymi oraz żółtymi grążelami.

Pozdrawiam Was serdecznie
Lusi :)

1. Lusi, powiem Ci, a właściwie napiszę, że potrafisz patrzeć okiem prawdziwego fotografa. Cudne fotki, te z makami urzekły mnie wyjątkowo, choć maki są przecież takie popularne w fotografii, to jednak te Twoje zdjęcia robią wrażenie... W ciekawym miejscu byliście, ten staw z liliami przeuroczo wygląda, jak kadr wyjęty prosto z jakiegoś filmu :) A jeśli ta turkusowa woda ze źródełka ma właściwości lecznicze na oczy, to chętnie bym skorzystała... moje oczy czasem nie nadążają już za moimi potrzebami :) Pozdrawiam Cię serdecznie...

1. Iwonko, bardzo Ci dziękuję za Twoje pochwały. Maków też już sporo widziałam, ale te były wyjątkowo urocze. A do stawu z liliami - zachęcałam męża - żeby jak hrabia Toliboski z "Nocy i dni" wszedł po te nenufary, ale stwierdził że jak nie ma białego garnituru, to nie może... ;) Uściski dla Ciebie :)))

2. Brawo dla męża... sprytnie wybrnął, żeby nie skorzystać z Twojej propozycji :)

3. Oj tak, on potrafi znaleźć inteligentne wyjście z sytuacji ;)

2. Bo Jura Krakowsko-Częstochowska ma wiele ciekawych miejsc, które warto zwiedzić. O kościele w Skale słyszałam wiele dobrego, a u Ciebie znajduję jeszcze tak śliczne zdjęcia. Miechowski kościół zawsze mijam, kiedy jadę w rodzinne strony mojej mamy. Muszę kiedyś go zwiedzić. A maki jak zawsze mnie wzruszają swoją czerwienią. Pozdrawiam

1. Oczywiście Karolinko, że Jura to ciekawe miejsce, dlatego się tam wybraliśmy kolejny raz. Kościół w Skale mogliśmy zobaczyć tylko z zewnątrz, bo był zamknięty. Serdeczności i niedzielne pozdrowienia dla Ciebie :)))

3. Piękne miejsca odwiedziłaś:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

1. Dziękuję Reniu za odwiedziny i również Cię pozdrawiam :)))

4. Wspaniała wycieczka , ciekawe.informacje i piękne fotografie. Mąki zawsze były ozdobą letniej łąki., te na twoich fotografiach są przepiękne. Miłego weekendu😊

1. Cieszę się, że znalazłaś tu coś ciekawego. A maki na łąkach czy wśród zbóż często można spotkać, choć te z moich zdjęć rosły w przydrożnym rowie... Pozdrawiam niedzielnie :)))

5. Bliskie mi miejscówki ✌️

1. Tak, wiem że to Twoje okolice :))) Ja mam tam trochę dalej...

6. Ile mamy ciekawych zakątków, może nie są imponujące, ale mają swój niezaprzeczalny urok. I dobrze jak pobliska społeczność dba o te miejsca. Pozdrawiam serdecznie

7. Przepiękna wyprawa, zauroczyły mnie kadry ze stawu i z klasztoru, pięknie pokazałaś te raczej nieznane miejsca. Cekawa jestem ,czy można zwiedzać pałac w Skale?
    Pozdrawiam.:))

1. Celu, fakt że są to nieznane miejsca - niektóre z nich odkrywaliśmy dopiero po drodze. Pałac w Minodze jest wynajmowany na wesela, przyjęcia, spotkania firmowe, ale w innym czasie nie wiem czy tam ktoś jest. Kiedy my tam byliśmy, to tylko ogrodnik kosił trawę, poza tym nie było nikogo. Serdeczności ślę :)))

8. Piękna architektura, stworzona ręką ludzką, a jednak inna, stanowiąca odskocznię od tej naszej wieżowcowej, wnętrza z kolei bardzo dobre do odpoczynku duszy, refleksji i zadumy. Kwiaty urocze, ale to już natura im nadała piękno. Cieplutkie pozdrawiam:-)

1. Lubimy oglądać architekturę "z duszą", z historią, które pobudzają do myślenia, ale i takie które pobudzają do zadumy... Ale i tak natura jest najwspanialsza i ją nieustająco podziwiamy. Uściski dla Ciebie :)))

9. Droga Lusi!
    Odwiedziłaś wiele ciekawych miejscowości na Jurze. Kilka razy przejeżdżałam przez Skałę. Zatrzymywałam się ale nie dane mi było zobaczyć wnętrza kościoła. Odwiedziłam też klasztor w Imbramowicach. Trwały prace renowacyjne i wnętrze kościoła też było zamknięte.. Prawdopodobnie wieża kościelna miała być udostępniona dla turystów by podziwiali okolicę.
    Serdecznie pozdrawiam:)

1. Łucjo, jak pisałam kościół w Skale był zamknięty. Wieża kościelna jest już udostępniona dla turystów, ale nie każdego dnia i akurat gdy my tam byliśmy, nie można było tam wejść. Chcieliśmy jeszcze zobaczyć kościół w Wysocicach, ale był również zamknięty. Dlatego myślę, że jeszcze wrócimy w te okolicy, żeby zobaczyć więcej... Dużo serdeczności dla Ciebie :)))

10. Piękne miejsca zwiedziliście. Niesamowite wrażenie robi staw z figurą Jezusa. Pozdrawiam serdecznie.

11. Lenko, na nas też zrobił duże wrażenie i dlatego się tam zatrzymaliśmy na "sesję" zdjęciową. Ściskam gorąco :)))

12. Najbardziej zachwycił mnie staw porośnięty liliami. Przepięknie wygląda.

1. Jest piękny, a co ciekawe znajduje się przy samej drodze, więc tym łatwiej go podziwiać :)