Szukaj na tym blogu

sobota, 9 kwietnia 2022

Podróże po Dolnym Śląsku - Złoty Stok

 

Witajcie! 

Kto częściej do mnie zagląda wie, że bardzo lubię podróżować na Dolny Śląsk. Tym razem w lutym, jadąc na biegówki najpierw odwiedziliśmy Złoty Stok. Jest on znany przede wszystkim z Kopalni Złota czyli Muzeum Górnictwa i Hutnictwa Złota uruchomionego 28 maja 1996 roku. Podstawowa Podziemna Trasa Turystyczna obejmuje zwiedzanie części muzealnej "Sztolni Gertruda", gdzie można obejrzeć wystawę obrazującą historię górnictwa złota oraz "Sztolni Czarnej, gdzie jest jedyny w Polsce podziemny, 8-metrowy wodospad. Dodatkową atrakcją jest podziemny spływ łodzią, pokazy płukania złota, odlewanie pamiątkowych sztabek i wybijanie monet.

Złoty Stok jest najstarszym ośrodkiem górniczo-hutniczym w Polsce - pierwsze dokumenty potwierdzające wydobywanie złota pochodzą z 1241 roku. Głównym zakładem przemysłowym po II wojnie światowej był zakład produkujący arsen i złoto. Ostatnią kopalnię rud arsenu zamknięto w 1961 roku. 

Szacuje się, że  czasie 700 lat eksploatacji kopalnie wydobyły około 2 mln ton rudy, z której pozyskano około 16 ton złota i 126 000 ton arszeniku. 


źródło: internet

źródło: internet



Obecnie miasto rozwija się turystycznie, choć widać że brakuje funduszy na remont pięknych zabytkowych kamienic przy rynku.



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
Kościół ewangelicki, który widać w tle na poniższym zdjęciu obecnie przechodzi gruntowny remont, dlatego oglądaliśmy go tylko z daleka.





Kościół katolicki zwraca uwagę kolorem, gdyż jest wykonany z bazaltu. Został wybudowany w latach 1875-76. Świątynia posiada dość duże rozmiary została zbudowana na planie krzyża z wysoką wieżą z przodu, w stylu neogotyckim. Kościół jest pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny, dlatego w ołtarzu głównym można podziwiać jej piękną figurę. We wnętrzu zwracają uwagę witraże, które znajdują się w 23 oknach. Zostały one zaprojektowane i wykonane przez artystów z Krakowa.
Przed kościołem znajduje się figura Jana Nepomucena.











 

 Stary cmentarz przy ul. 3 Maja  zwany też niemieckim został założony w 1583 roku i przez lata pochowano na nim około 40 tysięcy zmarłych. 

Po wojnie chowano tu także  Polaków, pierwsze dwa powojenne groby z 1945 roku należały do państwa Chwałek. Zmarłych przestano grzebać pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku. Wiele starych grobów jest niestety zniszczonych, natomiast najbardziej imponującym grobowcem na całym cmentarzu jest mauzoleum rodzinny Güttlerów. Mauzoleum powstało w latach 70. XIX wieku i jest dwupoziomowe. U góry był ołtarz, ta część to jakby mała kaplica, natomiast w części podziemnej była krypta grobowa. 







W Złotym Stoku znajduje się również stary kamieniołom, a w jego pobliżu urokliwe zdjęciowo miejsca.











Pozdrawiam Was, Lusi :)




20 komentarzy:

  1. Byłam tylko w kopalni, a widzę, że warto też zwiedzić miasteczko z uroczym kościołem.
    Dolny Śląsk jest wspaniałym kierunkiem do zwiedzania, ja też lubię zwiedzać te zachwycające miejsca.
    Przesyłam ci moc serdecznosci.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Celu, uważam, że warto znaleźć czas na zwiedzanie tego miasteczka. A Dolny Śląsk ma wiele ciekawych miejsc do odwiedzenia. Dla Ciebie również uściski :)))

      Usuń
  2. To naprawdę Polska? Bardzo ciekawe miejsce :D

    OdpowiedzUsuń
  3. No proszę, jestem rdzenną mieszkanką Dolnego Śląska a w Złotym Stoku nie byłam :( Rzecz jak najbardziej do naprawienia, a więc dzięki kochana za tę wirtualną motywującą podróż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko, często się zdarza że jeździmy gdzieś daleko, a "pod nosem" mamy coś, co warto zobaczyć. Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
  4. I ja dawno byłam w tamtych stronach i właściwie nie wiele pamiętam.
    To też z ciekawością przejrzałam Twoją relację. Ciekawe wrażenie robi bryła kościoła.
    Pokazane wille też jeszcze zachowały swój interesujący wygląd.
    Wszelkie podziemne atrakcje już mniej mnie ciekawią...Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, mnie również najbardziej zaciekawił kościół ze względu na swoją kolorystykę, te wille też są klimatyczne. A co do podziemnych atrakcji - każdy może mieć swoje zdanie. Zdjęć w kopalni nie robiłam, bo było tam dość mokro, więc wolałam uważać na aparat. Serdeczności dla Ciebie :)))

      Usuń
  5. Ja również mieszkam na Dolnym Śląsku, ale w Złotym Stoku jeszcze nie byliśmy. Trzeba to naprawić. Pozdrawiam serdecznie🌷🌷🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To oczywiście zachęcam Was do odwiedzenia tego pięknego miasta. Odwzajemniam pozdrowienia :)))

      Usuń
  6. Tak, ja Ty Lusi, ja tez uwielbiam zwiedzać Dolny Śląsk :) Corocznie tam bywamy ale latem. W Złotym Stoku jeszcze nie była, a Ty tak pięknie zaprezentowałaś to miasto i okolice. Na D. Śląsku cudowne jest to, że gdy jedziesz zwykłymi drogami, napotykasz na perełki nigdzie nie opisane- pałace, kościoły, wille- wchodzisz i zachwycasz się! W tym roku już zarezerwowałam noclegi w Świdnicy, a stamtąd mam plany na zwiedzanie jak co roku :) Ściskam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polu, wiem że Ty również jesteś fanką Dolnego Śląska. My z racji biegówek bywamy tu również zimą, ale nie jest to najlepszy czas na zwiedzanie, choć w tym roku pogoda nam sprzyjała :) I właśnie, tak jak piszesz, Dolny Śląsk przez to mnie oczarował, że niemal na każdym kroku, często w zapomnianym miejscu można spotkać ciekawe obiekty, choć często zaniedbane. Do tego te okolice są również zachwycające pod względem przyrodniczym. Serdecznie pozdrawiam :)))

      Usuń
  7. Ja też bardzo lubię Dolny Śląsk. W obecnej chwili na 100 % nie planujemy urlopu. Jednak bierzemy pod uwagę Dolny Śląsk bo w tym regionie jest mnóstwo interesujących miejsc wartych odwiedzenia.
    Uściski i pozdrowienia")

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, jest dokładnie tak jak piszesz - Dolny Śląsk w bardzo wielu miejscach ma coś ciekawego do zaoferowania zarówno pod względem architektonicznym, jak i przyrodniczym. Dlatego zachęcam Was do urlopu w tym regionie :) Dużo serdeczności dla Ciebie :)))

      Usuń
  8. Złoty Stok ma unikatową kopalnię, którą koniecznie trzeba zobaczyć.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Rudbekio! Na samym początku posta pisałam o kopalni i ją zwiedzałam. Odwzajemniam pozdrowienia :)

      Usuń
  9. Zawsze potrafisz znaleźć jakieś ciekawe miejsce. Wspaniała, interesująca relacja!
    Przesyłam serdeczności. Spokojnych, zdrowych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci Ewuś za Twoje miłe słowa :) Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę dobrych, rodzinnych Świąt :)

      Usuń
  10. Droga Lusi!
    Pragnąc z całego serca życzyć Tobie i Twoim Najbliższym Wspaniałych Pogodnych Rodzinnych Świąt.
    Serdeczności przesyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lusiu, dziękuję za serdeczne życzenia i pozdrawiam :)))

      Usuń